Het jonge kind
Met een breed, gebalanceerd en doordacht spel- en activiteitenprogramma willen we elke dag onze kleuters uitdagen om het beste uit zichzelf te halen. Dat doen we door aan te sluiten bij hun ‘zone van naaste ontwikkeling’.
We zien wat ze kunnen en we prikkelen hen. Wij hebben kennis van doorgaande leerlijnen en zijn stimuleren in thematische lessen constant hun cognitieve-, sociaal- emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling.
Er zijn twee niveaus van leren: onthouden, begrijpen en toepassen (lagere orde denken) en analyseren, evalueren en creëren (hogere orde denken). We willen onze kleuters leren hun capaciteiten in te zetten en door te zetten wanneer het moeilijk wordt. Dat ze leren leren.
Dat gebeurt vooral in herkenbare themahoeken met veel ‘open materiaal’ (speelgoed waar kinderen alle kanten mee op kunnen). Daar voeren we pedagogische- en didactische leergesprekken in verschillende rollen (coachend of meer sturend) waarbij we het spel bevorderen door te observeren, impulsen te geven, mee te spelen of te begeleiden. We proberen iets niet altijd uit te leggen, maar moedigen onze kinderen door een eigen inbreng vooral aan om zelf veel taal te produceren. Op deze manier kunnen ze 80% van hun doelen halen!
De resterende 20% van de doelen behalen de kinderen op een andere manier. We geven instructie op niveau in kleine kringen. Voor deze leeractiviteit zijn vaste routines nodig en daarom leren we de kinderen omgaan met uitgestelde aandacht. Zo weten onze leerlingen wat we van ze verwachten. Op deze manier is er veel ruimte voor differentiatie en diversiteit.
We werken met een grove jaarplanning die bestaat uit 5 blokplanningen van 8 weken. Die zijn te vinden in de logboeken. Wanneer uit observaties of evaluaties vervolgens blijkt dat we moeten bijsturen, dan zullen we aanpassingen doen.
Jonge kinderen bereiken leerdoelen in kleine tussenstappen en tonen hun vaardigheden tijdens werken en spelen waardoor het belangrijk is dat we dagelijks observeren tijdens de activiteiten. De data die we op die manier verzamelen interpreteren we gezamenlijk. Tijdens het overleg in de onderbouw en/of in gesprek met de intern begeleiders We vragen ons dan af wat de resultaten betekenen en welke factoren die beïnvloeden. De uitkomsten zijn terug te zien in een leerplan.
https://topwijs.nl/2023/03/17/visie-jonge-kind/ voor meer informatie.
Terug