Rekenonderwijs
Rekenen en Wiskunde hebben twee doelen: aan de ene kant moeten onze leerlingen vaardigheden kunnen beheersen. Aan de andere kant moeten ze het begrijpen en de vaardigheden in contexten toepassen. Zij krijgen dit vak expliciet ruim 6 uur per week. Rekenen is echter door alle lessen verweven. Anders geformuleerd, rekenen ís onderwijs! We zijn er de héle dag mee bezig.
Rekenonderwijs bestaat uit vier kerndoelen. We moeten onze kinderen dan ook het volgende bijbrengen:
- Een wiskundige attitude: De kinderen ervaren de kracht van wiskunde in uiteenlopende toepassingen. Daarvoor is een kritische, onderzoekende en reflecterende houding nodig
- Wiskundige concepten: De kinderen kunnen concrete ervaringen abstraheren
- Wiskundige werk- en denkwijzen: De kinderen leren rekenen door te redeneren in getallen en meetkundige figuren, zowel schriftelijk als uit het hoofd
- Wiskunde in relatie tot de wereld: De kinderen herkennen wiskunde in de maatschappij en zijn in staat om er adequaat op in te spelen
Plezier staat bij ons voorop. We maken gebruik te maken van de omgeving binnen en buiten de school. De lokalen zijn zo ingericht dat de getallenlijn, rekendoelen en andere hulpmiddelen goed zichtbaar zijn voor leerlingen en we geven zoveel mogelijke fysieke lessen in onze groene wijk.
Terug